Het Leven

Het leven op een Grieks eiland, Kythira. De niet te missen zondagochtend markt in Potamos.

Op de ‘platia’ in Potamos. Dan is het tijd voor een koffie met iets lekkers of toch liever een ouzo met gegrilde inktvis…..

Het zijn voor ons drukke tijden. We hebben veel gasten héél veel gasten. In één week hadden we 18 bedden bezet inclusief Frili Palace. Dat wil zeggen elke 3 dagen schone lakens en 36 handdoeken in de roulatie.

Schoonmaken, wassen, strijken én een heuse Pizza-avond voor alle gasten. Daar waren een paar redenen voor: Jurrien was er en hij is een absolute kookliefhebber, dat was ook te proeven aan zijn overheerlijke spanakopita(=griekse spinazie taart)

Mijn (anita) ouders zouden de volgende dag vertrekken en samen nog even eten is wel zo gezellig. Broer Jacco was er nog en allemaal heel erg leuke gasten. Laten we hen ook vragen? Nog wat vrienden uitgenodigd en daar zit je dan want iedereen kwam! In totaal waren we met 27 mensen. De pizza`s waren super lekker uit de buitenoven.

De pizza-bakkers:Albert en Jurrien, wisten de één na de andere smaak-sensatie te creëren. Zelf aten ze staande want voordat iedereen voldoende gegeten had…

Als je wilt kun je ontbijten bij ons. We serveren dat in je eigen appartement. Dat vonden wij zelf altijd pure luxe als we op vakantie waren. Onze gasten vinden het ook heel gezellig aan de grote tafel in de binnenplaats. En daar is plek zat. We weten inmiddels van de pizza avond dat er een heleboel mensen aan kunnen schuiven.

Albert is ontbijt aan het voorbereiden.

Albert zijn ontbijtjes zijn populair en die maakt hij met liefde voor iedereen klaar. Op tijd uit bed (zelfs Albert) om vers brood van de bakker te halen. Altijd een lekker ei-gerechtje, een gekookt eitje is hem al te gewoontjes. Lekkere marmelade`s van het eiland en natuurlijk honing en yoghurt en nog veel meer, mjammie.

Na het ontbijt is het tijd voor een flinke wandeling. Bijvoorbeeld in het noorden naar de vuurtoren Moudari. De foto is van wandelgasten.

De Bruiloft

Trouwen op het eiland van Afrodite, de godin van de liefde, is populair. Zie hier de foto`s van één van onze gasten die midden in een bruiloftsstoet terechtkwam in Potamos.

De kerk is mooi versierd.

Het bruidspaar gaat de kerk binnen met voorop de priester.

Op 3 juli zijn wij uitgenodigd voor de bruiloft van Spyros en Alexia, een Grieks stel uit Athene. Ze trouwen in de kerk van Agios Giorgos, de kerkjes boven Avlemonas. Met een after-party in Avlemonas. We kijken er naar uit.

De Doop

Wat we van heel nabij hebben mee gemaakt is een Griekse Doop. Om 9.00 uur werden wij verwacht in Platia Ammos op het strand van Ajios Nikolaos.

Irene gaat hier gedoopt worden. Frank en ik aanschouwen het nog maagdelijke strand.

We waren er om 9.30 uur en strompelden misselijk de auto uit. De binnen-door-weg bleek toch niet zo makkelijk te volgen. Neem daarbij het hobbelen over niet geasfalteerde wegen en de drukke pizza-avond van de avond/nacht ervoor erbij en het is letterlijk even bijkomen. Bij het strand aangekomen ademden we 3x heel diep de zee-lucht in en lieten ons daarna bedwelmen door de wierook in de kerk. Het werkte.

Irene in de kerk in haar doorpjurk.

Daarna naar het strand voor de ware doop.

De zalving van Irene door Pappa Giorgis.

De kleding wordt gezegend.

Omkleden op het strand = doopplek.

De kerkdienst ging door maar Irene is nu in andere maar nog steeds witte kleding.

In en uit de kerk lopen, buiten even praten, dat kan allemaal. De priester was al met al wel drie uur aan het woord. Een hap frisse lucht zo af en toe kan geen kwaad.

Het kerkje Ajios Nikolaos op het gelijknamige strand.
De after borrel hebben we gedronken in Mitata waar Irene en Frank wonen.

De heerlijk gegrilde artisjokken en ladingen ander heerlijk bereid voedsel lieten we aan ons voorbijgaan. We zijn met pa en ma Snippe en Jacco, Simone, Vera, Lotte en Niek naar Diakofti gegaan voor een overheerlijke lunch van verse vis en gebakken courgettes – kolokitakia tiganita-.

Na de lunch nog even met z’n allen volleyballen of iets wat daar op leek.

Pa en Ma uitzwaaien en Albert en Niek gooien met stenen….daar ben je nooit te oud voor.

Om 16.00 uur vertrokken mijn ouders weer met de boot naar Neapolis. Al met al zijn ze ca bijna 5 weken op Kythira geweest en maar liefst 6 weken van huis. Uniek in de Snippe-geschiedenis.

De Snippe-familie(deels)

Het was geweldig dat Pa en Ma Snippe én Jacco en Simone met de kinderen bij ons waren op Kythira. Wij hebben genoten! Kom maar snel weer terug.