Reisverslag Athene-Kythira met de auto

Reisverslag: Athene-Kythira van Anita Snippe
december 2012, Kythira – Nafplion – Athene – Kythira
Vervoer: auto en veerboot

*Vraag ons gerust naar de reismogelijkheden vanaf Athene naar Kythira.

**Routes op de kaart

Voorbereiding
Het wonen op een Grieks eiland is geweldig. Soms lastig omdat er nu eenmaal zaken zijn die afgehandeld moeten worden op het vaste land. Het belangrijkste bij een dergelijk reisje naar het vaste land is dat het doel voor 100% bereikt wordt. Anders is het zonde van tijd en geld. De voorbereiding is het halve werk en dat betekent goed plannen. Voor een nieuw paspoort moeten we naar de Nederlandse ambassade in Athene. Vooral belangrijk vanwege de scan voor de vingerafdrukken.
Wanneer is de ambassade open en welke papieren hebben ze nodig? Als we dan toch gaan kunnen we meteen boodschappen doen of beter omschreven; voorraden inslaan. Bij welke winkels? Boodschappenlijstjes meenemen dus. Als we dan tóch gaan logeren we een nachtje in onze favoriete stadje op de Peloponessos, Nafplion. Tot slot vertrekken we in een weekend dat we ook echt iets te vieren hebben. De kerst staat ook nog eens voor de deur en dat maakt ons nieuwsgierig naar alle kerstversieringen in de dorpen en steden.

Akrokorinthos: een hartvormige steen is apart gelegd door de archeologen

Op pad

Op zondag 16 december vertrekken we in een opperbest humeur, me kefi, richting de haven van Kythira. Aangekomen in Diakofti ligt de veerboot al klaar en kunnen we inschepen. Anderhalf uur later staan we aan de overkant in Neapolis . We rijden direct door en omdat het snel donker wordt nemen we de snelste route* naar Nafplion. Zie het kaartje en dan bij Tripoli richting Nafplion . Als we meer tijd hebben nemen we altijd de mooiste route*.
In Nafplion overnachten we in Hotel Grand Sarai. We worden buitengewoon vriendelijk ontvangen en horen dat onze kamer is opgewaardeerd. Grotere kamer en beter uitzicht. Het wandelen door al die mooie straten in het oude deel van Nafplion en dat is elke keer weer een belevenis. Het verleden ademt hier door elke straatje. De mooie met zorg ingerichte en uiterst moderne winkels lijken het juist te versterken. Ooit was het de hoofdstad van Griekenland (van 1821 tot 1833). Koning Otto I verhuisde daarna definitief naar Athene.

Nafplion; uitzicht in de ochtend vanuit het hotel

We hebben trek en gaan op zoek naar een restaurant. Niet te groot en te chique. Dat wordt On Stage – Epi Skinis ; een kleine pijpenla met wanden die van boven tot onder gevuld zijn met oude foto’s en alles wat maar te maken heeft met…’On Stage’ zijn. Na heerlijke Griekse hapjes en een afsluitende ouzaki op het schitterende Platía Syntágmatos = Plein van de Grondwet duiken wij in ons bed van Coco-mat. De volgende ochtend kunnen we echt genieten van ons uitzicht maar niet te lang want een riant ontbijt wacht. Omdat er weinig gasten zijn, tijd van het jaar en de crisis, is er geen buffet maar een ter plekke vers bereid ontbijt. Over al dat eten doe ik normaal een hele dag. We hadden dan ook energie voor uren. Na nog een afsluitend wandelingetje door Nafplion rijden we naar Tiryns ca 4 km buiten Nafplion. Deze indrukwekkende hoop stenen dateert uit 1400 v Chr. met muren van 700 meter lang, 8 meter breed en 10 meter hoog, die ooit zelfs 2 keer zo hoog waren. Het is een toegangsticket (3 euro pp) en een wandeling zeker waard. Het stadje fungeerde ooit als verdedingsoord voor Argos en Mycene en lag oorspronkelijk aan zee.

Tiryns: indrukwekkend met al die die dikke muren gebouwd met cyclopische stenen

Tiryns: fantastisch gangen

We rijden door naar Korinthos over de oude route en mijden hiermee de snelweg. Een prachtig landschap ontvouwt zich met veel olijfboom- en wijngaarden. De weg is goed geasfalteerd. Van verre zien we op een heuvel Akrokorinthos al liggen. De bewegwijzering er naartoe is niet overdadig kortom beetje gokken af en toe. Bovenop de heuvel worden we beloond met een prachtig uitzicht en magnifieke muren.

Akrokorinthos met ‘straten’ vol gladde stenen

Eerst een kopje koffie want er is zowaar een cafeetje met view. Ticketloos kunnen we de stad binnenwandelen. Nou ja stad. De schitterende muren en poorten en hier en daar een kerkje is nog over van wat ooit een strategisch gelegen verdedigingsoord was tegen alle Venetianen, Franken en Turken. Doordat we omringd zijn door al die muren maakt het een bijna knusse indruk. We zouden hier uren rond kunnen wandelen helaas liepen we op te stadse schoenen. Niet handig.

Akrokorinthos; gebouwd in vele ‘lagen’ hier op de eerste.

Akrokorinthos: kleine huisjes(?) met nog kleinere deurtjes.

We rijden naar beneden en kopen een ticket, 6 euro pp, om het oude Korinthos te gaan bekijken. Op het terrein bevindt zich ook een archeologisch museum daar zijn wij omwille van de tijd niet binnen geweest. Overal staan borden met een goede en interessante uitleg in het Engels. Ooit woonden in het oude Korinthos 760.000 mensen waarvan meer dan de helft slaven. Een onvoorstelbare rijkdom moet hier zijn geweest.

Oud Korinthos met de tempel van Apollo

De hoogste tijd voor Athene . Eerst rijden we nog over het kanaal van Korinthos. Ooit heeft keizer Nero in de eerste eeuw na Chr. de eerste zilveren spade in de grond gezet. Pas in 1893 is het kanaal voltooid.

In Athene hebben we Hotel Sweet Home geboekt mét bewaakte parkeergarage voor de deur. Daar betaal je extra voor maar wel zo prettig om onze boodschappen veilig te stellen voor het geval dat. Het hotel ligt in de Plaka tussen het Syntagma plein en de Akropolis in. Om de hoek ligt het prachtige Zappiopark. Even het park doorwandelen en we zijn bij de Nederlandse ambassade, dit voor onze paspoorten. Het hotel ligt zo centraal dat al wandelend het heel gemakkelijk is om in een paar dagen diverse musea, parken, kerken en winkelstraatjes door te wandelen, te bezoeken en te bekijken. Athene op haar mooist.

Athene: Hotel Sweet Home

Het hotel is gevestigd in een prachtig oud pand, telt slechts 15 kamers en is net 3 maanden geopend. Alles ziet er tip-top uit en is stralend schoon. Aphroditi de eigenaresse heeft een modern-brocante smaak. Strak en toch warm. Het ontbijt buffet gaat onder toeziend oog van moeders met veel Griekse producten. Geen croissant maar wel huisgemaakte pita’s en veel zoete traditionele hapjes en gebakken eieren met Griekse touch. De ruime ontbijtzaal heeft veel ramen, zo on-Grieks want meestal zit je ergens in een kelder te ontbijten.

Grieken zijn meer dan andere inwoners van Zuid-Europese landen terrasbezoekers. Uren kunnen ze er zitten en kijken en praten. Wie kent niet de oude Griekse mannetjes op een rijtje voor het Kafeneon? Zo ook in Athene maar dan in alle leeftijden en met veel buitenkachels, wat toch wel nodig is in deze tijd van het jaar. Goede bediening, schoon, aandacht voor ons, nee we hadden niets te klagen in deze miljoenenstad. In de buurt van het hotel zitten naast de Griekse restaurants ook buitenlandse restaurants.

Athene: een echt Grieks toetje van het huis; Halva en druiven in zoete siroop

We hebben zalige sushi gehad bij het Japanse restaurant Furin Kazan . Het vegetarische restaurant Avocado serveert prachtige en vooral heel erg lekkere gerechten. Waar we niet omheen konden en wilden was mezzedopolio Scholarhio. Sinds 1935 het meest traditionele familierestaurant zoals ze zichzelf aankondigen. De locatie is prachtig en binnen verveel je je geen moment met alle prachtige foto’s uit lang vervlogen tijden. Ook een Griekse fotograaf van voor de oorlog komt binnenzetten met zijn ‘moderne’ polaroidcamera. Foto! Foto! Roept hij met een brede glimlach al flirtend naar ons. Daar trappen wij niet in. Andere gasten krijgt hij wel voor de camera. Daarna loopt hij even rond kletst hier en daar wat en dan blijkt dat de polaroidfoto moest drogen…Later op de avond verschijnt hij nog eens breed lachend. Wij krijgen een vette knipoog.

Athene: nostalgische plaatjes onder een zonne/regenscherm (dan moet je wel eerst omhoog kijken als je op het terras zit)

Op de ochtend van vertrek zijn we in 15 minuten het drukke centrum van Athene uit. Borden volgen is niet handig. Prettiger is het om een stadskaart bij de hand te hebben en van tevoren je route te bepalen.

Omdat we nu de veerboot van Gythion , zie kaartje, naar Kythira terugnemen en die pas om 15:00 uur vertrekt hoeven we ons niet te haasten. We slaan nog in bij de Lidl voorbij Sparta en dan is de auto ook echt vol. In het mooie havenstadje Gythion kopen we een kaartje en kunnen meteen de boot op. De boottocht naar Kythira duurt nu ca 2.5 uur. Zowaar om 18:00 uur zijn we weer thuis.

Deze reis is ook te maken met startpunt Athene en dan naar Kythira. Onderweg is er nog veel meer te zien en te bekijken. Mycene, Epidavros, Monemvasia of een rondje Mani zijn wel de meest bekende. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden. Uiteraard maken wij met alle plezier een persoonlijk ReisVoorstel .