Griekenland vanuit huis, een reisverslagje

Niets leukers dan je verheugen op een vakantie. Extra sneu als deze niet door kan gaan.

Wie had ooit gedacht dat een wereldwijd virus dát mogelijk zou maken? En dan is op vakantie gaan nog de luxe variant.

“Wat in het vat zit verzuurt niet”, schreef mijn nicht. “Als het ons niet lukt om in mei te komen dan komen we een andere keer”.

Kortom de vakantie wordt ‘gewoon’ even uitgesteld! Dat dit niet bij iedereen zal lukken weten we ook. Mensen raken hun baan kwijt. En zelfstandig ondernemers hebben het financieel zwaar. Ineens zijn opdrachten stop gezet en winkels zijn dicht. Voor ons herkenbaar. Voor heel Griekenland!

Onderstaande tekst komt uit het dit artikel van de NOS  Zo kijken de vijf populairste Europese vakantielanden naar komende zomer

Toerisme was jarenlang de Griekse reddingsboei, zegt correspondent Conny Keessen. “Die bedrijfstak bleef zelfs tijdens de financiële crisis overeind. De belangrijkste bron van inkomsten voor de economie valt nu weg, en dat maakt dit land misschien wel het kwetsbaarst van heel Europa.

Met dit artikel in mijn hoofd ging  ik even terug naar eind januari. Toen wij de veerboot namen van Kythira naar Piraeus/Athene. Vandaar voeren we met de Flying Cat (draagvleugelboot/catamaran) in twee uur naar het eiland Hydra. Wat een heerlijke winterbestemming was dit. Ik durf te stellen: vergeet die wintersportvakantie volgend jaar en kom naar Griekenland. Wat betreft een combinatie met Kythira, een weekje bij ons en een weekje Hydra is dat vanaf april tot november zeker een aanrader.

“Griekenland vanuit huis” is op dit moment de leus van de Griekse overheid. Daar draag ik graag ons steentje aan bij. Bij deze foto’s en een reisverslagje van ons weekje Hydra eind januari 2020.

Als eerste een aantal foto’s van Hydra stad.

Griekenland vanuit huis, een reisverslagje
Laat in de middag

Midden op de dag

Griekenland vanuit huis, een reisverslagje Hydra
Midden in Hydra stad ligt een voetbalveld!

Een hele koude winterdag. Ik had veel laagjes kleding aan. Links op de achergrond de cruiseboot. De foto is een beetje scheef, sorry, als ik hem recht zet valt de veerboot weg.

Hydra is een klein autovrij eiland. Op die ene auto van de gemeente en die van de ziekenpost na. Het vervoer gaat per ezel of met water taxi’s. Het eiland kent twee dorpen Hydra stad, daar woont iedereen, en het dorp Episkopi. Dat is voor de weekenden en vakantiehuizen. De pittoreske haven is de ontmoetingsplek voor alle Hydrioten. Met supermarktjes en een bakker en cafeetjes. Wij waren er in de winter en nagenoeg de enige toeristen. De sfeer was gemoedelijk en gezellig.

Hydra stad een reisverslagje
Elke dag is er aanvoer van verse vis. Iedereen blij!

Hydra stad is een van de mooiste steden die we tot nu toe hebben bezocht in Griekenland. Het is een doolhof van nauwe straatjes met goed verzorgde huizen en veel ommuurde, en tot de verbeelding sprekende, stadstuinen. Ook het voormalige huis van een van mijn favoriete zangers Leonard Cohen (RIP 2016) hebben we gevonden. De langs ons schuifelende cq geparkeerde ezeltjes bleven leuk om te zien. En nee we zijn er niet op geweest. Vooral werden we verliefd op al die mooie langharige katten. En allemaal goed verzorgd, mede dankzij HyrdaArk.

Griekenland vanuit huis, een reisverslagje Hydra
Bewoners, toeristen, poststukken, bouwmateriaal en nog veel meer. De (muil)ezeltjes kunnen alles dragen.

De goed aangegeven wandelpaden van Hydra Trails liggen buiten het dorp/stad. Je stapt er zo een paar uur rond, enige wandelbenen zijn wel prettig, zeker omdat niets vlak is. Dat geldt ook voor Hydra stad. Of je gaat omhoog of naar beneden. En je loopt hoofdzakelijk over kinderkopjes of losse stenen. Niets leukers om je tijdens zo’n wandeling(tje) te kunnen verheugen op een kopje koffie met gebak, of een hartig hapje. Al gauw hadden we ons vaste koffie/borrel stekkie gevonden, in de haven bij Hydra corner. Overigens begon onze dag elke ochtend met een uitgebreid ontbijt. In de haven uiteraard. Dat was vijf minuten lopen vanaf het door ons geboekte guesthouse. Wat een genot zo in de ochtendzon, met een kat aan onze voeten.

In de loop van de ochtend nam de bedrijvigheid flink toe. Tot onze verbazing, nou ja alleen de eerste keer, arriveerde er een cruiseboot. Een paar honderd dagjesmensen/toeristen uit Athene die een rondje Spetses-Poros-Hydra maakten. Ze brengen dan een paar uur door in Hydra stad, eten en drinken wat en vinden hun weg al snel naar de toeristenwinkeltjes die voor de gelegenheid opengaan. Want verder zijn er nauwelijks toeristen te vinden in de wintermaanden. Vonden wij niet erg. Elke avond hebben we een ander restaurantje bezocht. En heerlijk gegeten: mousakas, een gegrild visje of een kikkererwten soepje en nog veel meer lekkers uit de Griekse keuken. Keus genoeg.

Hydra stad een reisverslagje
Een wandeling richting het westen

Een prachtige rondwandeling over de westflank, naar het dorp Episkopie. We hebben er vijf uur over gedaan.

Een wandeling richting het oosten. Een bezoek aan de drie kloosters (helaas gesloten) Agia Triada. Links de Mandraki haven.

Tip: bezoek het historisch museum in Hydra stad. Wist je dat Hydrioten als de beste geklede Grieken te boek stonden in de 19e eeuw? Het is er allemaal te bekijken.

Tip: in de winter is een verblijf met verwarming/inverter echt noodzakelijk. Zodra de zon is verdwenen koelt het snel af. Op Hydra zelfs rond het vriespunt. Ik was ook blij met mijn handschoenen voor de vroege en late uurtjes.

Wij vonden het zo leuk dat we nog een extra nachtje zijn gebleven, zes in totaal. Dat was precies genoeg om de hoogtepunten van het eiland te leren kennen. Onze terugreis was formidabel. Om half acht s ochtends met de Flying Cat naar Athene/Piraeus, er was zelfs nog tijd voor een kopje koffie in de haven. Vanaf daar met de metro naar het vliegveld en om vier uur ’s middags waren we weer thuis, op Kythira!

Anita

*Vraag ons gerust naar combinatie mogelijkheden Kythira met een andere Griekse bestemming. Klik hier en stuur ons een berichtje.

**Lees hier de reisverslagen met Kreta, Mani, Naxos en Donoussa en nog veel meer…

Klik op een van de onderstaande foto’s om ze te vergroten