Vertraagde- of geannuleerde vlucht?

 

Allemaal hebben we er wel eens mee te maken: een vertraagde- of geannuleerde vlucht. Naast de irritatie kan dat ook veel extra geld gaan kosten. Onze ervaring leert dat er veelal een oplossing komt maar er kan zich een situatie voordoen waar dat niet het geval is. Soms kan het wachten zelfs oplopen tot een paar dagen! September 2018, lees hier de zomerverhalen,  overkwam dat een groepje vrienden van ons. Ze zaten vast in Athene vanwege de aanstormende orkaan Zorbas. Overigens was dat een uitzonderlijke situatie voor al het vliegverkeer in Griekenland.

Onze vrienden werden goed verzorgd met hotelovernachtingen en eten en drinken. Maar dat kan ook anders verlopen. Weet wat dan je mogelijkheden zijn. Hieronder een duidelijke uiteenzetting van gastblogger Remco Kuilman van de organisatie Aviclaim. De website is nog uitgebreider en ik verwijs je graag door naar Aviclaim indien je vragen hebt of denkt recht te hebben op een vergoeding.

Fijne vakantie!

Anita

 

Vertraagde- of geannuleerde vlucht?

 

Recht op compensatie bij vluchtvertraging

De Europese Unie heeft een verordening ingesteld om u als consument te beschermen. Reeds meer dan 15 jaar zijn uw passagiersrechten  vastgelegd in het Verdrag van Montreal en Verordening (EG) 261/2004. In Verordening (EG) 261/2004 is vastgesteld dat passagiers gecompenseerd moeten worden wanneer er sprake is van een vertraagde- of geannuleerde vlucht. Hieronder staat beschreven wanneer  en waar je recht op hebt bij een vertraging.

 

Vanaf wanneer heb je recht op compensatie?

Als je vlucht vertraging meer dan 3 uur bedraagt heb je al recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies. Het belangrijkste hierbij is dat het gaat om de aankomstvertraging en niet om de vertrekvertraging. De hoogte van de vergoeding hangt samen met de vluchtafstand, en staat helemaal los van de ticketprijs.

Van belang is dat het gaat om een vlucht welke vertrekt uit Europa of een vlucht die wordt uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij. Let wel op dat het om de uitvoerende maatschappij gaat en niet perse om de maatschappij waar u de tickets heeft gekocht. Heeft u bijvoorbeeld bij KLM geboekt van New York naar Amsterdam, maar wordt deze uiteindelijk door hun partner United Airlines uitgevoerd, dan valt deze vlucht niet onder de Europese regelgeving.

 

Vlucht geannuleerd

Bij annulering van de vlucht heb je recht op compensatie als de annulering minder dan 14 dagen voor vertraging aan je kenbaar wordt gemaakt. Mocht de luchtvaartmaatschappij een alternatief aanbieden bestaat er een mogelijkheid dat het recht op compensatie vervalt. Hieronder een overzicht met de bedragen waar u recht op heeft bij een eventuele annulering.

 

Vluchtafstand Vertrek   Aankomst
Tot 1500 km > 1 uur eerder of > 2 uur later 250
Tot 3500 km > 1 uur eerder of > 2 uur later 400
Meer dan 3500 km > 1 uur eerder of > 2-4 uur later 300
Meer dan 3500 km > 1 uur eerder of > 4 uur later 600

 

 

Recht op verzorging

Als uw vertraging meer dan drie uur bedraagt, dan dient de luchtvaartmaatschappij u te verzorging aan te bieden in de periode dat u gedupeerd bent.

Dat houdt het volgende in:

– Hotelovernachting(en) indien de vlucht pas de volgende dag vertrekt.

– Vervoer van en naar de luchthaven

– Eten en drinken ten tijde van de vertraging (in normale verhouding)

Bieden ze u niets aan en moet u zelf kosten maken? U kunt dan zelf een accommodatie boeken en eten en drinken regelen. Dit kunt u later met bonnetjes claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Let wel; veel maatschappijen vergoeden geen alcoholische versnaperingen en 4 of 5 sterren hotels.

 

Buitengewone omstandigheden

Een laatste voorwaarde om in aanmerking te komen voor compensatie is dat de vlucht niet is geannuleerd vanwege buitengewone omstandigheden of overmacht. Dat zijn situaties die de luchtvaartmaatschappijen niet kunnen voorkomen, zoals bijvoorbeeld hevige sneeuwbuien, terreurdreiging of vulkaanuitbarstingen. In die gevallen, mits ze het kunnen bewijzen, hoeven luchtvaartmaatschappijen geen compensatie te betalen. Een staking van het eigen personeel zoals in de zomer van 2018 grootschalig gebeurde bij Ryanair is geen buitengewone omstandigheid.

Compensatie aanvragen worden vaak onterecht afgewezen door luchtvaartmaatschappijen vanwege buitengewone omstandigheden. Daarom bestaan claimbureaus zoals Aviclaim, zij helpen met het verkrijgen van de compensatie.

Remco Kuilman, www.aviclaim.nl

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.