Home

Sinds januari 2008 hebben wij ons definitief gevestigd op Kýthira. Vanaf het allereerste begin delen we met enige regelmaat onze ervaringen over het leven op dit Griekse eiland. Ooit begonnen we met de verhuur van waterfietsen, maar tegenwoordig beheren we een knus guesthouse. Het is hier nooit saai, en we koesteren intens alles wat ons eigen stukje paradijs te bieden heeft. Misschien kunnen we je verleiden om Kýthira te bezoeken, dat volgens ons het mooiste en meest charmante Griekse eiland in de archipel is. Als je meer wilt weten over het boeken van een vakantie naar Kýthira, nodigen we je uit om verder te lezen op de Website van Xenonas Fos ke Choros. Een aantal keer per jaar versturen we een Nieuwsbrief. Meld je aan om op de hoogte te blijven van onze speciale vakanties, aanbiedingen en andere wetenswaardigheden. Voor vragen en opmerkingen kun je gerust een e-mail sturen naar anita@eengriekseiland.nl.

Albert&Anita

zonsondergang-guesthouse-Kythira

Gelukkig Nieuwjaar!

Vanaf een koud en zonnig Kythira wensen wij je een heel Gelukkig Nieuwjaar. We zijn net terug van een weekje kerst in Nederland. Nu, na een paar dagen thuis, hebben we alle weertypes al weer ondergaan. En gevoeld. Arriveren met het vliegtuig in een storm. De volgende ochtend ontbijten in de warme zon. Kraakheldere vergezichten, een windstille wandeling door de dorpjes rond het guesthouse zonder jas. Vol bewondering kijken naar kleurrijke zonsondergangen en vandaag

Traditioneel vakantie huis

Banana

**december 2022: het stukje grond met bouwplan is verkocht en er wordt zelfs al gebouwd. Wat wordt het mooi. Voor ons is het heel bijzonder om nu binnen te kunnen lopen in een huis wat we voorheen alleen virtueel hebben gezien. Ons plan is nu echt geworden. De planning is dat in januari 2023 het huis klaar is. Dan kunnen de eigenaren beginnen met de inrichting.     December 2019 Tijdens onze vele wandelingen door

Olijf-Pluk-Weken-2019-Kythira

De Olijf Pluk Weken 2019

Tijdens de (bijna) zomers aandoende Olijf Pluk Weken 2019 zijn er records gebroken. Allereerst hebben we met z’n allen de meeste olijven ooit bij elkaar geharkt. Vijfentwintighonderd kilo groene olijven. Groene olijven zijn nog niet helemaal rijp en ze geven een andere smaak aan olijfolie. Iets pittiger. Aan de boom verkleuren groene pers olijven, voornamelijk koroneiki op Kythira, naar lichtpaars, donkerpaars en daarna zwart. Zwarte olijven zijn rijpe olijven. Dit jaar waren er nauwelijks

Olijf-Pluk-Weken-2019-Kythira

Een record!

Als alles meezit wordt er wel eens een record gebroken. En zo gebeurde. Het is net topsport. Het was prachtig weer, volle bomen met veel olijven, grote bomen en lange mensen. De perfecte ingrediënten voor een super olijf-pluk-week. Alle geplukte olijven bij elkaar wogen maar liefst 698 kilo.     Dat van de lange mensen, de olijven plukkers dus, is een grapje van de Grieken en horen we elk jaar wel een keertje. “Dat

Natuur en Cultuur

NIEUW! Een weekje Natuur en Cultuur op Kythira

Er wonen 3000 mensen, er zijn 400 kerkjes, 60 dorpjes, 30 stranden, 3 grotten Ajia Sofia, 2 leeuwen en er is 1 unieke speciale vakantie week “Natuur en Cultuur” op Kythira. Een reis in de tijd. Van lang vervlogen tijden tot heden. Van mythe tot legende. Van een eeuwenoude olijfboom tot knalrode papaver. Van verlaten stranden en een verfrissende duik. En ondertussen genieten van die lekkere Griekse keuken.     Dit is een speciale

zon-zee-zomer-Kythira-guesthouse

Zomerverhalen 2019

Van de ene op de andere dag ging de knop om. Van voorjaar naar zomer. De temperatuur steeg van 20 naar 30 graden. Het was zelfs zo opvallend dat het hét gesprek van de dag werd op ons mooie en rustige eilandje. De aanloop naar die overvloedige hete zomerse dagen was langer dan gebruikelijk. Tot half juni bleef het voor Kythiriaanse begrippen koel. Dat had een voordeel waar wij tot op de dag

Maart, verrukkelijke bloemenmaand

Maart en april zijn de mooiste maanden om van de voorjaarsbloei, in Griekenland in het algemeen en op Kythira in het bijzonder, te genieten. Met af en toe een bui, een dagje wind, mist van zee maar vooral heel veel zonneschijn is het ideaal wandelweer. De vele wilde bloemen staan ‘gewoon’ langs de weg, zijn te vinden op en naast de wandelpaden, in de  olijfboomgaarden en er zijn ’tapijtjes’ vol kleurige bloemetjes. Heerlijk om

REISVERSLAGEN

Reisverslag autoreis 65+ van Assen naar Kythira

Reisverslag van Jan en Bertha Snippe van Assen naar Kythira met de eigen auto maart 2010 DAG 1 Onze reis per eigen auto voert ons van Assen naar Irschenberg. Irschenberg ligt ca. 40 km ten zuiden van München. In Irschenberg overnachten we in Gasthof Kramerwirt dat ligt een kilometer van de snelweg. Na een goede nachtrust gaan we de verder richting Oostenrijk. DAG 2 Bij het eerste tankstation dat we tegenkomen kopen we een vignet

Xenonas

Voedsel voor oog en maag

Albert is niet slank meer….maar mager….en gespierd. Wat wil je ook de hele dag is hij buiten aan het werk met hout, steen en zand. Zijn haren wapperen vanzelf in de krul en het grijs oogt blond.   Tezamen met een frisse buitentint op z`n kop ziet hij er uit of hij net op vakantie is geweest. Dat wil ik ook. Echter mijn haar hangt in pieken om mijn hoofd, een bosje stro noem

Failliet Griekenland

Dat het een spannende tijd mag worden is voor heel Griekenland een feit. Nagenoeg failliet. Een nieuwe regering die flink aan de bak moet. Het is een hele zware opgave een belastingstelsel om te vormen, het grootste probleem is geen geld, daar kennen we voorbeelden genoeg van. De EU, zo lees ik in een artikel, meldt:”Geen reddingsplan voor Griekenland”” wel solidariteit. Hoe ver de soliraditeit gaat en wat er dan precies mee bedoeld wordt

WinterWerk

Onze jongste aanwinst: Mavromatti Precies twee jaar geleden zijn we geemigreerd naar Griekenland. De plannen voor een Guesthouse waren er maar we hadden nog niets, alleen een plan. Ons eigen huis was nog niet klaar, we hadden nog niet eens een verbouwvergunning. En we hadden al helemaal geen verblijfsvergunning. Wat volgens de EU regels dikke onzin is maar we zijn wel in Griekenland; veel papieren, veel stempels en vage regels. Wie ons dan had gezegd

Nieuwsberichten - archief

Alle nieuwsberichten 2009

maart 2015, Kythira Beste lezer Onderstaande nieuwsberichten komen van ons oude blog. Het verouderde blog. Het allereerste nieuwsbericht staat helemaal aan het eind. Om terug te kunnen lezen wat wij in het hectische jaar 2009 hebben meegemaakt scroll je naar beneden, dan begin je bij het begin. Omdat het allemaal korte verhaaltjes zijn, en hier en daar best grappig of herkenbare Griekse gekkigheden, hebben wij deze nieuwsberichten overgenomen in het vernieuwde blog. Opdat er niets